Selamat Datang ke Blogspot Geografi Tingkatan 1

Ogos 05, 2009

Hutan Paya Air Tawar















Ciri-ciri Utama

  • Terdapat di kawasan pedalaman yang bersaliran buruk, bertanih gambut dan bertakung air
  • Pokok yang tumbuh biasanya tinggi
Jenis Tumbuhan
  • Pokok palma, gelam, nipah, kempas, keladi air, mengkuang.

  • Terdapat kawasan paya yang ditebus guna menjadi kawasan pertanian seperti:
    - Tanaman padi (Dataran Kedah dan Delta Kelantan)
    - Tanaman nenas (Barat Johor) dan
    Tanaman kelapa sawit dan padi ( Barat daya Johor)

Kawasan

  • Sekitar Dataran Johor (Johor)
  • Sekitar Tasik Chini dan Tasik Bera (Pahang)
  • Kawasan Delta Rajang (Sarawak) Kawasan Sabak Bernam (Selangor)

Keluasan

  • Hutan ini meliputi 8% daripada kawasan hutan negara kita

Hidupan Air

  • Ikan, udang galah, ular, biawak, katak

22 ulasan:

  1. haha this is all bullcrap

    BalasPadam
  2. catatan nie semuanya ok.yg kata bullcrap t diala.entah2 tak tahu macam man nak buat ulasan.

    BalasPadam
  3. thanks for the information, this is goodd ! now i can do my presentation about hutan paya air tawar ! thankss again guys . love you <3

    BalasPadam
  4. merepek je semua ni....takde hidupan liar langsung ke?......

    BalasPadam
    Balasan
    1. okeyh la tuh. daripada x de.. kau ke yang nak buat.. berlagak jek lebih ! :P

      Padam
    2. kau bajet la..... daripada kau x buat..... baik takyah

      Padam
  5. thanks guys love u...........

    BalasPadam
  6. takde mkasud hutan paye ke

    BalasPadam
  7. perah...
    kat cni rupenye...
    puas kumencari maklumat
    pening sampai nak pitam
    seb baek cikgu gitau

    BalasPadam
  8. pentingkah hutan,semestinya amat penting untuk kehidupan di dunia ini.tetapi kita hanya memusnahkannya.......hope this world understand:)

    BalasPadam
  9. this infomation is good...thnks a lot...:D

    BalasPadam
  10. sikit sgt lah isi die :( terdesak sgt nie .. grr ~

    BalasPadam
  11. KNAPA X TULIS LOKASI DIA YG TRTENTU SUPAYA ORG NK BUAT KAJIAN SENANG SIKIT:)

    BalasPadam
  12. booo!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  13. um,, boleylaa... ok,ok.. thanks... now i can rewrite my research..

    BalasPadam
  14. eh korang bersyukur lah sikit daripada tak dapat!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  15. TAK DE TABURAN TUMBUH-TUMBUHAN SEMULAJADI DI MALAYSIA

    BalasPadam
  16. tak dek ke pasal taburan tumbuh-tumbuhan semulajadi di malaysia

    BalasPadam
  17. lorat je...

    BalasPadam
  18. bagaimana tumbuhan melahir dengan baik ?

    BalasPadam